انگیزه نامه یا SOP چیست و چرا مهم است؟

انگیزه نامه یا SOP چیست و چرا مهم است؟ | آسان کارت

انگیزش نامه SOP یا بیانه هدف Motivation Letter چیست؟

انگیزه نامه SOP یا (Statement Of Purpose) بدون شک یکی از مهم ترین بخش های درخواستی دانشگاه یا سفارت از افرادی است که قصد اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های برتر و یا مهاجرت دارند و همینطور تنها بخشی که صدرصد آن در دست شماست. تعداد زیادی از متقاضیان واجد شرایط با نمرات امتحانی نزدیک به هم و رزومه متنوعی وجود دارند که دانشگاه ها می توانند دانشجویان آینده خود را از بین آنها انتخاب کنند؛ به همین دلیل است که انگیزه نامه، تنها شانس شما برای نشان دادن دلیل لیاقت خود به کمیته های پذیرش و برجسته نشان دادن خود میان انبوه متقاضیان است.

راهنمای نوشتن SOP | آسان کارت

انگیزه نامه SOP چه چیزهایی را شامل میشود؟

چند قسمت اصلی وجود دارد که کمیته های پذیرش دانشگاه ها یا اداره مهاجرت کشورها ( با توجه به مورد) می خواهند آنها را در انگیزه نامه شما ببینند:

  • شما می­خواهید در کدام موضوع / درس / رشته از دانشگاه فارغ التحصیل شوید؟ و یا قصد کار و فعالیت در چه حوزه ای را دارید؟
  • دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. برای این کار شما باید اطلاعات زیادی راجع به رشته مورد نظر خصوصا دانشگاه مورد نظر داشته باشید. بهترین کار این است که برای هر دانشگاه انگیزه نامه جداگانه ای نوشته شود و این قسمت باید با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه موردنظر نوشته شود.
  • چرا این موضوع و این دانشگاه را انتخاب کرده اید؟
  • آیا قبلا در رابطه با این موضوع سابقه دارید و اینکه این سابقه چطور میتواند به شما در آینده کمک کند؟
  • برنامه ی شما برای بعد از فارغ التحصیل شدن چیست؟ از هدف های خود برای دوران دانشجویی و پس از آن بگویید و این که با پذیرش شما در این دانشگاه آیده روشنی در انتظارتان است.

حتما در انگیزه نامه SOP یا (Statement Of Purpose)، تمامی تجربیات خود را بیان کنید، از کارآموزی ها، تجربه های صنعتی، پروژه هایی که انجام داده اید، مقاله هایی که نوشته اید، البته باید به این موضوع نیز توجه کنید که چیزی را به رخ نکشید.

نکات مهم در نوشتن انگیزش نامه Motivation letter دانشگاه 

هنگامی که مبحث نوشتن انگیزه نامه SOP یا (Statement Of Purpose) به میان می ­آید، دانشگاه های مختلف استانداردهای مختلفی را برای خود تنظیم می­ کنند. بعضی از دانشگاه ها یک انگیزه نامه شخصی Letter of Intent هزار کلمه ای را توصیه می کنند، برخی دیگر 1500 تا 2000 کلمه را نیز به شما اجازه می­ دهند. صرف نظر از طول متن، شما باید مطمئن شوید که برای هر رشته و برنامه ای که دارید باید درخواست و انگیزه نامه ی جداگانه ای بنویسید وهیچگاه درخواستی را دو بار ارسال نکنید.

یکی دیگر از عناصر مهم که بسیاری از متقاضیان آن را نادیده می­ گیرند این است که انگیزه نامه آن ها باید فرمت مشخص داشته باشد. 2000 کلمه را در دو صفحه بدون قرار دادن هیچ فضا و فاصله ای ننویسید. یک قاعده خوب این است که مقاله خود با فونت 12 و با 1.5 فاصله بین پاراگراف ها بنویسید. نوشتن متن در پاراگراف ها و با تیتر های مشخص، خواندن آن متن را ساده تر می کند و ایده کلی را در مورد اهداف اصلی شما نشان می دهد.

بعضی از منابع آنلاین می­ گویند که از تفریحات و برنامه های دیگر (برای مثال در حال یادگیری یک زبان هستید و ...) خود حرفی به میان نیاورید، اما در بعضی از موارد و رشته ها نوشتن همچین اطلاعاتی سودمند نیز می­ تواند باشد. 

به چه چیز های مهم دیگری در انگیزه نامه SOP باید توجه کرد

فراموش نکنید که هدف اصلی انگیزه نامه این است که کمیته پذیرش را راضی کنید که درخواست شما را بررسی کنند. اگر چه تمام دیگر عناصر درخواست شما، برای پذیرش بسیار مهم هستند، انگیزه نامه تنها قسمتی است که شخصیت شما را نشان می دهد. کمیته های پذیرش می خواهند عزم و اراده شما را ببینند؛ آنها می خواهند کاندیداهایی را که اهداف شغلی و جاه طلبی های روشن دارند را بپذیرند. پذیرندگان همیشه با دقت متن را می­خوانند و بی احتیاطی ها یا عدم تمایل شما را می­بینند.

بنابراین، اگرچه مهم است که نامه انگیزش Motivation letter خود را رسمی، خلاصه و هدف دار بنویسید، بگذارید علاقه شما نیز در متن قابل مشاهده باشد؛ این نشان می دهد که چقدر قبولی در اینجا برای شما به عنوان یک حرفه ای مهم است، و همینطور نشانه ی خوبی راجع به این خواهد بود که شما چقدر متمرکز خواهید بود و خودتان را وقف این کار خواهید کرد.

 هیچ قانون خاص و مشخصی برای اینکه انگیزه نامه شما موفقیت آمیز عمل کند، وجود ندارد، اما برخی از سایت ها مانند SOPservices یا SOPwrithing خدماتی را ارائه می دهند که به دانشجو یا درخواست دهنده مهاجرت، این امکان را می دهد که یک انگیزه نامه SOP عالی بنویسد که در آن اطلاعات کاملی  از فرد به عنوان یه حرفه ای و یک دانشجو یا شهروند آتی به نمایش بگذارد. شما می توانید با ثبت سفارش پرداخت آنلاین ارزی، از خدمات این سایت ها بهره مند شوید.

سوالات مهم در خصوص نوشتن انگیزش نامه SOP یا (Statement Of Purpose)

انگیزه نامه کاری یا شخصی که به آن بیانیه هدف نیز می گوند، مقاله ای 1000-2000 کلمه ای است که اطلاعات جامعی از توانایی ها، علایق و اهداف فرد اپلای کننده می دهد

انگیزش نامه شخصی Letter of Intent اطلاعاتی چون موضوع، درس و رشته فارغ التحصیل شده از آن، دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد، اهداف و برنامه فرد برای بعد از فارغ التحصیل شدن را شامل می شود.

برخی از سایت ها مانند SOPservices یا SOPwrithing خدماتی را ارائه می دهند که به دانشجو این امکان را می دهد که یک انگیزه نامه SOP عالی بنویسد.