پرداخت هزینه ثبت نام آزمون SAT

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون SAT | آسان کارت

آزمون ورودی اس ای تی SAT

آزمون SAT مخفف Scholastic Assessment Test به عنوان یک آزمون ارزیابی تحصیلی برای ورودی برخی دانشگاه ها و کالج ها در مقطع کارشناسی در کشورهای امریکا و ترکیه، انگلیس، کانادا، نروژ و استرالیا استفاده می شود. این آزمون که به زبان انگلیسی برگزار می شود، برای سنجش استعداد تحصیلی متقاضیان برای ورود به دانشگاه استفاده می شود. در کشور ترکیه بسیاری از دانشگاه هایی که رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می شود (مخصوصا رشته های پزشکی و دندانپزشکی)، داشتن مدرک آزمون SAT و کسب نمره بالا، مزیت مهمی  است. 

آزمون سَت که در طول سال به دفعات برگزار می شود و اعتبار آن دو ساله است، به دو حالت است. حالت اول با عنوان General SAT و حالت دوم با نام Subject SAT شناخته می شود. آزمون نوع اول عمدتا برای پذیرش از مراکز آموزشی و کالج ها و نوع دوم برای متقاضیان پذیرش از دانشگاه های معتبر استفاده می شود. آزمون SAT مشابه برخی دیگر از آزمون های بین المللی، به علت اینکه در ایران برگزار نمی شود، متقاضی باید در کشورهای نزدیک مثل؛ جمهوری آذربایجان( باکو)، ترکیه( آنکارا، استانبول، ازمیر، ارزروم، بورسا و ... )، امارات متحده عربی( ابوظبی، دوبی) و ... در این آزمون شرکت کند. 


بخش های آزمون اس ای تی

آزمون SAT در سه بخش انجام می گیرد و مجموع زمانی این سه بخش سه ساعت /  180 دقیقه است. 

بخش اول) درک مطلب ( Evidence-Based Reading):  

قسمت اول درک مطلب(Reading) تعداد 52 سوال چند گزینه ای که 65 دقیقه زمان پاسخگویی دارد. سوالات بر اساس متون، نمودار، جداول و ... است که عمدتا نیاز به قدرت استنتاج و تحلیل ذهنی دارد. محتوای سوالات هم می تواند از طیف گسترده ای از موضوعات تاریخی، اقتصاد، جغرافیا، زمین شناسی، فیزیک، شیمی، روانشناسی، جامعه شناسی و ... باشد. قسمت دوم درک مطلب(Writing and Language) تعداد 44 سوال با 35 دقیقه مدت پاسخگویی است. بخش درک مطلب نمره منفی ندارد.

بخش دوم) ریاضیات (Math):

در بخش ریاضیات مباحث مربوط به آمار و احتمال، هندسه و مثلثات، جبر و توانای حل مسئله می باشد. در این بخش دانش آموز بایستی با انجام محاسبات ریاضی و هندسه، جواب قطعی را بدست بیاورد. بخشی از سوالات به صورت پاسخ چهارگزینه و بخشی به صورت پاسخ کامل است. این بخش نیز شبیه بخش درک مطلب امتیاز منفی ندارد. بخش ریاضیات به دو قسمت تقسیم می شود، قسمت اول 20 سوال با 35 دقیقه زمان پاسخگوبی است و امکان استفاده از ماشین حساب را ندارد. قسمت دوم 38 سوال با 55 دقیقه زمان پاسخگویی که امکان استفاده از ماشین حساب را دارد. 

بخش سوم) نوشتاری: (Essay Optional):

بخش نوشتاری که به صورت اختیاری است، به عنوان بخش پایانی آزمون است. برخی دانشگاه ها نمره این قسمت را هم تقاضا می کنند ولی برخی دیگر روی این بخش تمرکز چندانی ندارند. مدت زمان این بخش 50 دقیقه است که به صورت جدا محاسبه می شود.

 

منابع و نحوه آمادگی آزمون 

با توجه به ماهیت آزمون SAT، آمادگی داوطلب برای آزمون از منابع مختلفی امکان پذیر است. چرا که سوالات آزمون عمدتا برای سنجش استعداد ریاضی، درک مطلب، نگارش و مهارت های عمومی زبان انگلیسی است. طبیعتا بالا بودن سطح مهارت های زبان انگلیسی به عنوان نکته کلیدی است. علی رغم این موضوع، برای آمادگی کامل و تخصصی، استفاده از منابع آزمونی زیر پیشنهاد می شود: 
یکی از از منابع اصلی آزمونهای عمومی و تخصصی SAT، محتواهای آمادگی آزمون موسسه کالج بورد، SAT official Study Guide است که برگزار کننده این آزمون ها نیز است. یکی دیگر از منابع مهم آزمون، کتاب آمادگی آزمون SAT انتشارات کاپلان و بارونز است که برای سوالات بخش های درک مطلب، ریاضی و نگارش بسیار مناسب ارزیابی شده است.  کتابهای آمادگی آزمون را می توان از جاهای مختلف می توان تهیه کرد، از کتابهای اورجینال در وبسایت آمازون گرفته تا وبسایت های آموزش آنلاین مثل Coursera، Khan Academy ، EDX و..  و نسخه های داخلی، محتواهایی هستند که می توانند مفید باشند.
توجه داشته باشید برای بخش ریاضیات داوطلبین ایرانی مشکل زیادی ندارند و با آمادگی در سطح ریاضیات دبیرستان و آشنایی با سوالات این بخش می توانند نمره خوبی دریافت کنند. بخش عمده مشکلات داوطلبین در درک مطلب و نگارش است، زیرا باید تسلط وی در حد مدرک آیلتس و تافل باشد در صورت پایین بودن سطح زبان متقاضی، بایستی کلاس های تقویتی و آمادگی زیادی طی کند. کلاس های آمادگی آزمون ست در ایران توسط مجموعه های مختلفی برگزار می شود.


زمان و مراکز برگزاری آزمون 

آزمون ست در بین کشورهای مختلف به صورت دوره ای در طول سال برگزار می شود. این آزمون در آمریکا به صورت 9 بار در سال و در سایر کشور ها 7 بار در سال انجام می گیرد که برنامه سالانه روی وبسایت کالج بورد موجود است. همانطور که در بالا ذکر شد، باید توجه داشته باشید که بعلت عدم برگزاری آزمون در ایران داوطلب باید در یکی از مراکز آزمون SAT شهرهای کشورهای همسایه ترکیه، آذربایجان و امارات متحده عربی شرکت کند. داوطلبان ایرانی عمدتا ترکیه را انتخاب می کنند، چون علاوه بر این که این مدرک برای پذیرش از دانشگاه های ترکیه لازم است، مسافرت به ترکیه به علت هزینه های پایین پرواز و عدم نیاز به گرفتن ویزا، راحتتر از سایر کشورهای همسایه است.


مدارک لازم برای ثبت نام آزمون ست

برای ثبت نام در آزمون اس ای تی باید داوطلب روی وبسایت collegeboard.org ، اکانت ایجاد کرده و تکمیل کند. مدارک لازم برای تکمیل پروفایل، شامل آپلود مدارک شخصی، مدارک تحصیلی، عکس 3*4، ارائه اطلاعات تماس مثل؛ ایمیل، آدرس، شماره تماس و ... می شود. همچنین داوطلب در ادامه باید آزمون، تاریخ برگزاری و مکان برگزاری آزمون را انتخاب کند. 


 نحوه امتیاز دهی آزمون 

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بخش درک مطلب همراه زبان و نگارش بوده و نمره آن از 200 تا 800 می باشد. نمره بخش ریاضیات و نگارش نیز، هر کدام 200 الی 800 است. بنابراین نمره کل آزمون بدون احتساب بخش انشا که گفته شد به صورت جدا محاسبه می شود، 400 الی 1600 است. 

 

هزینه آزمون 

هزینه آزمون ست برای دانشگاه های مختلف، متفاوت است ولی آنچه که بر روی وبسایت کالج برد وجود دارد با جزییات کامل در این لینک آورده شده است. در شرایط فعلی هزینه آزمون SAT بدون بخش انشا، مقدار 52 دلار امریکا و هزینه آزمون به همراه بخش انشا، 68 دلار امریکا است. هزینه تغییر زمان و مکان آزمون و سایر هزینه های مرتبط نیز در لینک فوق قابل مشاهده است. 


نحوه ی پرداخت هزینه آزمون 

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون SAT صرفا از طریق کارت های ارزی بین المللی مثل ویزا کارت، مسترکارت یا حساب اینترنتی مثل حساب پی پال امکان پذیر است. برای انجام این پرداخت یا سایر پرداخت های مشابه می توانید از سرویس پرداخت ارزی آسان کارت استفاده کنید. تیم پرداخت آسان کارت پرداخت های آزمون ها را با تمامی ارزهای رایج، دلار، یورو، درهم، لیر و ... را با کمترین کارمزد و در سریعترین زمان انجام می دهد. 

 

سوالات متداول:

آزمون ورودی دانشگاهی است که در کشورهایی مثل آمریکا، ترکیه، انگلیس، استرالیا، نروژ و بسیاری دیگر از کشورها معتبر است که از سه بخش کلی درک مطلب، ریاضی و انشا تشکیل شده است. این آزمون برای سنجش دانش و استعداد تحصیلی و همچنین سطح زبان انگلیسی داوطلب قبل از ورود به مقطع کارشناسی استفاده می شود.

خیر. داوطلب باید از طریق یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی در آزمون شرکت کند.

مدرک ست اعتبار بالایی دارد و در تمامی کشورهایی که این مدرک را قبول دارند می توان ادامه تحصیل داد. همچنین رشته های دانشگاهی متنوعی را شامل می شود که در بین آنها، رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های ترکیه را نیز شامل می شود. دانشگاه ها و رشته های ممتاز، نمره های بالاتر را شرط ورود به رشته های فوق لحاظ می کنند.

اعتبار آزمون در کلیه کشورها 5 سال است ولی برای کشور ترکیه صرفا 2 سال معتبر است.