فرق مسترکارت و ویزا کارت چیست؟

فرق مسترکارت و ویزا کارت چیست؟ | آسان کارت

ویزا کارت و مستر کارت چه کارت هایی هستند؟

تفاوت بین ویزا کارت و مستر کارت سوالی است که مشتریان زیادی از آسان کارت می پرسند. که آیا کدامیک از این دو کارت بهتر است. برای همین توصیه می کنیم که به صورت خلاصه اطلاعات زیر بخوانید. شرکت ویزا و مستر، دو شرکت بزرگ آمریکایی هستند که تعاملات مالی بین المللی را پشتیبانی و تسهیل می کنند. همه بانکها و موسسات مالی می توانند از شبکه گسترده جهانی ویزا و یا مستر استفاده کنند و حساب ها یا کارت های صادر شده را به درگاه آنها وصل کنند. برای درک بهتر موضوع در نظر بگیرید همانطور که در ایران، بانکها کارتهای خود را به شبکه شتاب وصل می کنند تا از مزایای آن استفاده کنند، در سایر کشور ها می توانند به یکی از این شبکه های جهانی وصل شوند. بزرگترین این شبکه ها Visa Card و Master card هستند. البته سایر درگاه ها و شبکه هایی هم وجود دارند که حوزه ی فعالیتشان محدود تر است.

متأسفانه به علت اینکه کشور ایران در شرایط محدودیت های مالی بین المللی قرار دارد، امکان اتصال به شبکه های مالی جهانی را ندارد. حال تصور کنید بانکها علاوه بر افتتاح حساب، کارت های متنوع با کارکردهای متفاوت صادر می کنند و می توانند آن کارت را به یکی از درگاه های ویزا و یا مستر متصل کنند. در این حالت است که اسم آن کارت، مستر کارت و یا ویزا کارت عنوان نامیده می شود.

در حالت کلی مستر کارت / ویزا کارت به سه دسته اصلی زیر تقسیم می شود:

1- کارت‌های اعتباری(Credit Card)، 2- کارت های نقدی(Debit Card) ، 3- کارت‌های پیش ‌پرداخت(Pre-Paid Card) ( کارت هایی که توسط آسان کارت ارائه می شوند از این نوع هستند). برای آشنایی بیشتر با انواع کارت ها، می توانید مقاله اصطلاحات پرداخت های ارزی، را مطالعه نمایید.

هر کدام یک از کارت های فوق قابلیت های متفاوتی دارند. و فرد با داشتن آن نوع کارت می تواند خدماتی مثل؛ انتقال پول به حساب دیگر، برداشت پول از خودپرداز، خرید فروشگاهی(پوز)، خرید آنلاین و ... انجام دهد.

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت

شبکه ویزا و مستر به صورت کلی تفاوت های بسیار نامحسوس دارند. چرا که درگاه این دو، با رقابت بسیار نزدیکی، در سراسر دنیا گسترده هستند. گستردگی این دو شبکه در 99% موارد مشابه هم است. مثلا تعداد فروشگاه هایی که کارت مستر را قبول می کنند با تعداد فروشگاه هایی که ویزا را قبول می کنند بسیار مشابه هم هستند. هر جایی که مستر کارت را قبول می کند به احتمال زیاد ویزا کارت را هم قبول می کند و به ندرت اتفاق می افتد که یک فروشگاه فقط یکی از این دو کارت را قبول کند. در زمینه فروشگاه های آنلاین و خودپرداز های نیز شرایط مشابهی وجود دارد. این موضوع را بر روی دستگاه خودپرداز، صفحه پرداخت فروشگاه آنلاین، درب ورودی فروشگاه های می توانید ببینید.

پرداخت با ویزا کارت فروشگاه، آنلاین، خودپرداز | آسان کارت

به لحاظ بعد امنیت پرداخت و سرعت تراکنش نیز شرایط رقابتی و نزدیکی به هم دارند. پس عملا فرقی بین این دو کارت وجود ندارد. موضوع مهمی که وجود دارد ویژگی های کارت است نه مستر یا ویزا کارت بودن آن. بنابراین برای خرید و ثبت نام کارت لازم است که شما مواردی مانند ویژگی ها، امکانات و محدودیت های کارت را در نظر بگیرید ، نه شرکت صادر کننده. در نتیجه ابتدا لازمست بدانید چه نیازهایی دارید و بر اساس نیاز های خود ، کارتی را انتخاب نمایید که پاسخگوی نیاز های شما باشد.

سوالات متداول

بنابر شرایط موجود کشور، امکان استفاده فیزیکی به صورد خرید از دستگاه پوز(به اصطلاح کارت کشیدن) و برداشت وجه از خودپرداز وجود ندارد، چرا که شبکه بانکی کشور به درگاه های بین المللی ویزا و مستر متصل نیست. ولی با توجه به روش هایی که وجود دارد با رعایت یک سری موارد امنیت پرداخت می توان از کارت جهت انجام پرداخت های آنلاین ارزی در داخل کشور نیز استفاده کرد.

در شرایط کلی افتتاح حساب بانکی بین المللی و خرید کارت اعتباری یا دبیت برای شهروندان ایرانی مقدور نیست، کارت هایی که در کشور توزیع می شوند کارت های پیش پرداخت prepaid هست. نمونه ای از کارت های پیش پرداخت، همان کارت های هدیه هستند که به حساب بانکی متصل نیستند.

کارمزدها بیشتر از این که به شرکت ویزا یا مستر مرتبط باشند، به بانک صادر کننده، قراردادهای داخلی و خدماتی که روی کارت تعریف می شود مرتبط است. بنابراین در زمان تهیه کارت حتما باید به کارمزدهای مربوط به کارت توجه شود.